Lite tankar

Så här en regnig torsdag så finns det ju inte så mycket mer att göra än att fundera.
En sak som jag tänkt på ett tag, varför dömmer man olika hundraser så hårt??
När jag skulle skaffa Kaja så var responsen omkring mig, VA???!!! Ska du ha en Amris???!?! Det är ju rena utställnings hundar och går inte att tävla i agility!!
Innan dom ens hade träffat Kaja så dömde man, hon skulle va lat, tjock och helt okapabel till att lära sig någpt mer än att springa runt i en ring.
Nu 5år senare sitter jag här med Kaja som har 2hopp cert, 1 agility cert och LP1.
Känns faktiskt rätt kul att kunna knäppa dom på näsan som hade fördommar!! ;)

Och när jag bestämde mig för pudel fick jag ytterligare en gång höra att det va ingen ras för mig, herregud vad ska du med en sån "kärring" hund till?????
Du passar inte med pudel, det är inget för dig!!!
Men nu när Glada funnits i mitt liv ett tag så låter det annorlunda...
Oj vilken rolig hund, vilken energi! Ni passar perfekt ihop!! Nu när dom träffat Glada.
Jag hoppas verkligen jag sitter om 5år och skriver att det var kul att knäppa alla med fördommar på näsan igen... ;)

Så kan man ju göra det så enkelt som att gå till sig själv, har man mycket fördommar om olika raser?
Dömmer man innan man träffat individen?
Va svarar man någon när dom kommer och berättar att dom ska köpa ny hund och vilken ras det kommer bli...
Vore super intressant att veta vad ni som läser detta tycker, skriv i kommentarerna!!
Va ärliga ;)


Lägger in en bild på min "utställningshundar" när dom sover ihop :)

hej å hå luden tå

Kommentarer
Postat av: Malin och Signe

Mycket intressant hörru! Ibland får tom du till det;) Nä då skojar med dig. Men håller med dig att folk oftast dömer efter ras tyvärr.. Jag personligen försöker tänka på att inte döma innan jag vet hur individen är. Oftast får man sig en riktig överraskning! Och oftast en positiv sådan!!

Kram från Malin med sällskapshunden ;)

2008-10-30 @ 17:47:24
URL: http://freewebs.com/malinsigne
Postat av: Jennie Falk

Jag har inte precis kommit lindrigt undan de fördommsfulla...en dag kommer jag knäppa nån på näsan,...bokstavligt talat.

Första gången hos vet. undrade han bekymrat vad det var jag hade köpt, men han e ju superglad nu när vi kommer VARJE jävla gång!:/ Man kan ha tur å man kan ha otur, sen e det vad man satsar på, högrisk/lågrisk Mvh sällskaps-skrynkel-kamp-jakt-vakt-till gårdshund.

2008-11-01 @ 22:52:02
URL: http://www.nogg.se/shivaojag
Postat av: Pia

Hej Malin !

Ja du det där med raser och vad folk tycker är ett kapitel för sig. Jag har ju inte precis vanliga raser och har fått många kommentarer om dem både negativa och positiva. Om corgin haglar alltid lustiga kommentarer som var är benen, har den glömt dem hemma mm. Bryr mig egentligen inte ett dugg för mina hundar är mitt val och jag skiter i vad andra tycker men visst är det kul när man får knäppa någon på näsan. PS Jag tycker dina hundar är två små stjärnor.

Ha de gott /Pia m Izzla kan du vissla o Uffi Ursnygg

2008-11-02 @ 10:28:25
URL: http://doglady.bloggsida.se
Postat av: cecilia och nolte

Inga alls problem om man har flatte.Alla tycker om rasen och alla kan passa till en flatte,bra va? Däremot skall de helst vara en svart!!

2008-11-02 @ 19:44:49
Postat av: Britta Aasvold

Ja har man pudel så får man höra det mesta. Tänk att vi aldrig skaffade en riktig hund. Vi hade ju amrisar innan.

2008-11-03 @ 10:23:48
Postat av: Magnus o Alma

Jo du har lite poäng där min vän. Visst dömer man hunden innan man sett den i action. Jag vet att jag gör det men jag är ju inte felfri. Alla har vi våra favoriter och vill helst att alla har samma hund.

Visst jag rynka kanske lite på näsan när du sa att du skulle ha pudel. Du pratade om aussie ett tag så jag var nog lite förvånad när du sa du skulle ha pudel. Hon är ett energiknippe lilla Glada. Kaja är med en härlig hund. Gillar båda två. Men jag är ingen pudel el amris människa men när f-n blir gammal blir han med religös så jag kanske skaffar en pudel när jag blir gammal och inte kan gå.



Ha det



Schäfer - the one and only

2008-11-05 @ 01:00:28
URL: http://allsmaktigealma.blogg.se/
Postat av: Helen & Atlas & Izor

Kan bara hålla med.. Du ska bara veta vad folk har sagt om våran "lilla" Ridgeback... Inte en sådan.. den är ju agressiva eller... inte en Ridgeback de är ju jätte lata.. Och inte tala om när jag skaffade D. schnauzer.. ( men vissa fördommar är inte bara fördommar.. Se på Atlas ; ) Men vad är det du brukar säga "man får ju va som man e, när man inte blev som man skulle" det lever jag och Atlas på ..

2008-11-05 @ 07:21:51
Postat av: Bella plutt o Zapp

Skit i rasval, klickar du och hunden så är det rätt.. Titta på mitt liye lustiga ekipage =P Just nu ligger dem i nya lägenheten och bara älskar lugnet,, Zapp ligger på sidan och plutt har kurrat in sig mellan hennes framtassar! stup malin... =)

2008-11-05 @ 18:36:44
URL: http://nogg.se/mina2bus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0